sakitnya nak belajar melalui pengalaman - BHG II

"saya tak tahu nak buat apa mulai sekarang, puan. Suami dah ceraikan saya. Mahkamah kata anak saya boleh terus jaga, tapi hakim suruh buat permohonanan rasmi... suruh saya cari peguam."

"Encik X bagi tau saya puan ada buat kes syariah. Puan je boleh tolong saya..."

Violet cuma angguk2 aje. Terbayang2 wajah Encik X yang dah belasan tahun Violet tak bertemu. Dalam hati Violet ucap terima kasih kat Encik X sebab bagi peluang untuk Violet buat kes syariah. At the same time Violet tak sampai ati nak bagitau walaupun dah dapat lesen peguam syarie sejak 2 tahun lepas, ini lah kes syariah Violet yg pertama... huhuhu

(Violet ni kerja kat firm Chinese. Walaupun a partner, nama Violet cuma ada kat letterhead, takde kat signboard. So, takde yang tahu Violet ada lesen peguam syarie...)

Violet pun gunakanlah ilmu dan pengalaman Violet selama 19 tahun dalam mengendalikan kes cerai untuk non-Muslim untuk nasihatkan dia. Violet suruh tuntut hak jagaan anak, nafkah anak dan nafkah dalam iddah & muta'ah (Violet pun tau sikit2 pasal undang-undang keluarga islam, hokayyy...)

Client Violet tu, Puan S lah kita namakan dia ya... Puan S kata ok lah saya nak tuntut hak jagaan, nafkah anak dan nafkah iddah. Muta'ah tak payahlah puan, katanya...

"Baik, baik...." kata Violet. Dgn confident Violet beritahu serba sikit (berdasarkan pengalaman di civil court) apa prosedur dan apa dokumen yang diperlukan...

Till now Puan S ni masih setia gunakan khidmat Violet walaupun Violet dah bukak firm sendiri. Untuk itu Violet sangat2 berterima kasih pada dia sebab percayakan Violet.

Violet harapkan yang terbaik untuk Puan S dan untuk itu Violet akan berusaha sebagus mungkin untuk memastikan hak jagaan anak sepenuhnya akan dapat pada Puan S, lepas tu nafkah anak dan nafkah iddah akan dibayar oleh bekas suaminya... Aamiin!



Comments

Popular Posts