Marilah mari … pergi mengundi …

hehehe … tersenyum aku dengar lagu tu dalam versi baru pagi tadi.

pagi tadi kuar je dari plaza tol aku tengok bilangan bendera parti-parti politik yang berkibar di sepanjang jalan dari plaza tol ke ofis aku, dah almost triple!. berbeza dari 2 hari lepas masa aku lalui kat jalan yang sama untuk ke KL. nampaknya "perang" bendera dah pun bermula padahal hari penamaan calon belum pun over.


time camni teringat lak aku pada nostalgia lepas. saat-saat aku bergelumang dengan politik. mak abah aku memang aktif berpolitik. aku memang tak pernah berangan nak ikut jejak langkah diorang. tapi ntah macamana tanpa dirancang aku terjebak gak akhirnya ke kancah yang sama.


semuanya bermula dalam tahun 2001 - waktu sayap ketiga dalam satu parti politik ni mula ditubuhkan khusus untuk wanita muda. malam tu mak ajak temankan dia gi umah YB. aku tak sangka rupa-rupanya malam tu ada penubuhan penaja untuk sayap baru tu kat sana. demi menjaga airmuka mak, aku sign gak borang keahlian malam tu. at that time i thought that was it. nothing else would follow.

sangkaan aku meleset bila tak beberapa ari pastu aku ditabalkan untuk memegang beberapa jawatan dalam sayap baru tu - ketua penaja di cawangan, penyelaras di DUN dan AJK di peringkat Bahagian. aku panik dan cuba tolak kesemuanya. tapi sekali lagi demi menjaga airmuka mak tambahan lagi YB sendiri dah call mintak aku bagi kerjasama, dengan berat ati aku menyanggupi kesemuanya. of course mak abah bangga giler dengan aku pasal aku dah melakar sejarah dalam penubuhan penaja untuk sayap baru tu … (kononnya!)

sikit demi sikit aku belajar sesuaikan diri. karier aku dalam politik berkembang dengan pantas. tanpa diduga aku dilantik menyertai jawatankuasa di peringkat negeri dan kebangsaan. mungkin aku aktif lain macam agaknya, tak lama lepas tu aku dilantik pulak menyertai G5 sayap baru sebagai Ketua Penerangan di peringkat Bahagian.
kemuncaknya bila YB Ketua parti induk di peringkat Bahagian membuat perubahan yang mengejutkan dalam barisan jawatankuasa dengan melantik aku sebagai AJK parti induk. ini tak pernah berlaku dalam sejarah parti induk di Bahagian ni … sekali lagi sejarah telah terlakar! aku tau ramai AJK parti induk dan AJK sayap baru tu (khususnya the particular individual yang sepatutnya memegang jawatan tu by convention) tak puas hati dengan lantikan aku … aku berani kata mungkin dari sini aku start ada musuh dalam politik …
nanti aku sambung lagi citer ni especially tentang pahit manis yang aku pelajari dari penglibatan aku dalam politik ni …

Comments

Popular Posts