Gigi RM570...

Pagi ni menaip sambil menahan sakit gigi (ke gusi?) yang berdenyut2…

Semalam setelah 2 hari menahannye aku buat keputusan untuk gi dentist. Amoi receptionist yg cute tu tersenyum manis menyapa aku. Memang cute amoi tu…rambut dia ditocang halus2 dgn pengikat rambut kecik2 warna warni…teringat Alicia Keys. Terkejut dia bila aku kata nak cabut gigi “kakak pose tak?”. Aku tersengih2 “pose…tapi dah sakit sangat ni...” Dia angguk2 je.

Masuk bilik rawatan aku tengok doktor India dah standby. Eh, mana gi doktor Cina tu ek, bisik aku dlm hati. Rasa berdebar pun ada. Ye le dah dekat 9 tahun ngan doktor Cina yg satu tu, alih2 pagi ni doktor lain lak. Lepas dah sembang2 sikit lebih kurang aku mula relax. Doktor India tu ok jugak rupanye. Lepas check gigi aku yg meragam tu dia suggest utk cabut je. “You’re fasting right? Can we cabut?” concerned nye doktor ni. Aku lak rasa semacam. “It’s ok doc..cannot tahan lah. I’ll have to break my fast”. Dia kata, ok.

Nak citer sikit pasal gigi aku yg satu tu (geraham). Gigi tu yg paling mahal aku spent utk menjaganya sepanjang idup aku. 5 years back aku buat rawatan kanal akar @ "endodontic" untuk gigi tu. Doktor Cina tu kata enamel gigi tu ada lubang halus jadi bakteria dah masuk & sebabkan jangkitan kat urat saraf. Kalau nak baik kena kuarkan urat saraf yang rosak dan gantikannya dengan filling khas. Aku bantai kata ok je sebab masa tu pipi aku dah bengkak. Lepas rawatan, sakit pun ilang & paling lega gigi tu tak yah dicabut sebab still elok lagi. Cuma akar2nya dah dibakar secara laser utk elak jangkitan ke gigi2 lain. Untuk rawatan ni je, RM500 terbang dari purse aku. (http://www.dentalcare.com/soap/patient/malay/root.htm)

Berbalik kat doktor India tadi. Dia tanya lepas aku buat rawatan dulu nape aku tak dtg balik untuk buat crowning. Aku tercengang2…huh? takde sapa bagitau pun. Doktor tu kata crowning tu yang akan cover gigi tu dari kena sakit macam sekarang… … seingat aku memang takde sapa remind pun. Baru le aku tau walaupun struktur akar gigi tu dah mati, kemungkinan jangkitan berulang & ganggu tisu2 lain dalam gigi tu memang ada. Tu le yang aku kena sekarang. Ralat betul mikirkan yang RM500 tu dah termasuk kos crowning sebeno nye. Ssskk… (http://www.infosihat.gov.my/Penyakit_G_Gigi_Abses%20.html)

Doktor tu mulakan dgn sapu gel warna merah cair rata2 kat gusi. Lepas ½ minit dia tanya dah rasa kebas tak? Aku ngangguk je. Dia pun terus insert needle (punye le panjang!!) berkali2 kat gusi di sekeliling gigi & tepi2 bahagian dalam pipi. Aku tak rasa sakit apa pun. Tahu2 gigi aku dah kena cabut. Doktor tunjukkan bisul sebesar kepala anak mancis dalam gigi tu…bernanah rupanya kat dalam tu…padan le sakit berdenyut2…

Doktor prescribed aku ngan antibiotik untuk seminggu & pain killer utk dimakan setiap 6 jam. Aku dah standby duit tebal dalam purse masa kat counter. Baper? RM70 kak, katanya… (pheww…legaaa). Duit & ubat pun bertukar tangan. Aku blah dgn sebelah muka kebas. Bibir aku masa tu aku rasa ngalahkan bibir Kak Nita Sarawak. Masuk ofis aku emel kat semua yang aku on MC. Pastu cepat2 aku off PC, capai handbag & briefcase terus turun tangga pegi ke kereta. Kalau lambat2 kang ade je yang mintak aku sign itu ini sebelum aku balik….

Sampai je kat umah, ubat kebas dah mula surut. Masa tu badan dah mula menggigil tahan sakit. Aku telan pain killer & terus zzz……!!!

Comments

Anonymous said…
hehehe.... gigi rm570 ekkk. masa kecik dulu abanglong suka tengok six million dolaar man. each and every part body dia dah jadi power.
Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.
violet-purple said…
bagi saya yang jarang kena spend camtu punya mahal untuk sebatang gigi memang le kecoh sikit...hehehe
kita ni sezaman kot abanglong. masa saya kecik pun citer six million dolah man tu memang ngetop gitu. sama ngan citer bionic woman...yang tangan dia boleh lentur segala jenis besi & telinga dia boleh dengar bunyi yang berkilometer jauhnye...

Popular Posts