Macamana aku kena naya...(Part II)

masa 1st time dipertemukan ngan orang berubat tu (aku panggil “Abg Aji”) aku terpinga2 tengok mak ngan adik aku menangis2 bercerita kat Abg Aji tentang perubahan sikap2 aku. mula2 aku memang susah nak terima. tapi bila ipar aku pun sama2 contribute citer dia, aku tau memang something is really really wrong with me. takkan le diorang sepakat nak naya aku.

masa tu lah baru aku tau betapa kritikalnya keadaan aku. all this while i thot i was leading a normal life tapi aku silap. aku dah tak peduli hal keluarga & dah tak hormat kat mak abah. aku selalu tinggal solat & dah jarang ngaji. pendek kata “aku” memang bukan lagi aku yang diorang kenal selama ni.

Abg Aji kata aku dah terkena sihir. tapi dia tak mau cakap sape yang naya aku. dia kata tak nak fitnah sape2. paling penting aku kena berubat cepat. dia yakin dengan izin Allah, culprit tu akan ngaku sendiri perbuatan dia. lepas berubat, aku kena penangan yang cukup hebat. dekat 2 minggu badan aku letih, lesu & macam demam tak demam. tapi aku kuatkan semangat utk solat hajat & ngaji tiap2 malam. aku mintak Allah bagi petunjuk & mudahkan segala2nya buat aku dan keluarga aku. (baru aku tau yang rasa tak sedap badan tu adalah proses biasa pembersihan diri aku dari kotoran2 ilmu sihir yang aku dah termakan selama ni. Allahua’lam.)

dalam masa yang sama mamat tu pulak kena penyakit ganjil. bila siang dia menggeletar kesejukan walaupun badan dia panas meruap2. sebelah malam dia berpeluh2 kepanasan walaupun badan dia sejuk. penyakit kulit tiba2 menyerang dia satu badan. anehnya doktor kata dia normal & tak sakit apa pun. aku rasa pelik tapi pasal masa tu aku pun tak baper sihat, aku tak ambil peduli sangat hal dia. (dengarnya apa yang mamat tu alami adalah akibat pembalikan sihir yang hendak dikenakan ke atas aku tapi tak menjadi. Allahua’lam.)

minggu ke-3 lepas berubat, aku dapat rasa hati aku makin tawar kat mamat tu. dah malas nak layan panggilan2 dia apatah lagi sms2 dia. dia syak sesuatu. tapi aku selalu jadikan sibuk keje sebagai alasan. satu ari tu sebelum aku ke Jakarta atas urusan keje, dia bagi aku sebotol kecik minyak ubat. seal penutup botol tu dah terbukak. dia kata botol tu sample yang dia bawak untuk biz MLM dia. tak sempat nak beli baru untuk aku.

masa kat Jakarta, kawan sebilik aku gastrik. tanpa pikir panjang terus tuang minyak tu kat jari aku & sapu kat perut kawan tu. balik dari Jakarta aku mula angau semula kat mamat tu. isy, nape ngan aku ni? aku terus repot kat ipar aku. mengamuk dia bila dapat tau hal ubat tu. aku tak terkata apa. terasa pe’el lurus bendul aku ni memang betul2 nyusahkan sume orang. malam tu gak dia bawak aku jumpa Abg Aji.

Abg Aji geleng kepala bila ipar aku citer pasal ubat tu. nak sesal pun tak guna. Abg Aji kata ubat tu memang dah ditangkal untuk kenakan aku. kena le berubat lagi sekali. Abg Aji pesan kat aku supaya lebih berhati2 pasni.

dipendekkan citer, lepas dari tu aku ada berubat sekali lagi ngan Abg Aji. lepas sessi perubatan terakhir tu, untuk 3 hari berturut2 aku ni asyik le menangis je. susah nak berhenti lak tu. merah2 mata aku kat ofis sampai staff aku pun heran. aku nangis tak de pikir benda lain selain dari mikirkan apa dah jadi kat diri aku dan keluarga aku akibat dianiaya orang. selain dari tu aku betul2 rindu kat ex hubby. sakit kepala nak make sense apa yang dah berlaku. mak aku dan adik aku pun sama2 nangis tengok keadaan aku.

tak lama lepas tu mamat tu berterus terang ngaku memang dia ada sihir aku dan hubby aku untuk pecahbelahkan rumahtangga kitorang. dia beriya2 mintak maaf sebab dah hancurkan kebahagiaan aku dan keluarga. huh … dia fikir semudah tu ke aku nak maafkan dia? banyak betul kehancuran dah jadi dalam hidup aku. semuanya dek kerana kebodohan manusia macam dia yang singkat akal fikiran dan tak pernah tahu bersyukur dengan apa yang Allah dah bagi. sakitnya ati aku kat mamat tu, hanya tuhan je tau. aku bagitau dia yang aku tak nak ada apa2 urusan dengan dia lagi & aku tak nak jumpa dia sampai bila2.

siksa betul aku nak lepaskan diri dari dia. tapi alhamdulillah selepas melalui pelbagai rintangan termasuk changing handphone number for few times, lodging a line of police reports, liaising with different Investigating Officers from different police departments, climbing stairs to meet with relevant authorities … finally aku kini dah boleh tarik nafas lega. aku berdoa ketenangan yang aku rasai kini bersama2 keluarga aku akan abadi buat selama-lamanya. Aaamin!

Comments

Popular Posts