PLKN oh PLKN ...

tensionnya aku!!! 2 hari lepas Pengerusi Program Latihan Khidmat Negara di sini arahkan aku rasmikan Majlis Perasmian Pembukaan PLKN Kumpulan 1 Siri 5/2008 kat salah-satu kem PLKN kat sini 19hb ni. pehhh.. short notice!!!

arahan tu datang by fax walaupun ofis Pengerusi aku tu sebelah ofis aku je. termenung aku mengadap fax tu. ada le dekat 1 minit. nak pegi ke tak, nak pegi ke tak … aku tengok nota kat bawah tu aku kena confirm kehadiran aku secepat mungkin. alahai, nak pegi ke tak, nak pegi ke tak …


yang buat aku berat nak pegi tu pasal kul 7.00 malam hari yang sama aku nye turn tahun ni bagi welcoming speech kat ofis aku nye annual dinner. teks ucapan untuk annual dinner tu aku tak buat lagi. abih tu nak buat PLKN speech lagik? mak oii, semput aku nak draft 2 speech untuk 2 different occasion. satu cakap melayu, satu cakap omputih.

yang ofis nye dinner aku lum ada idea nak berucap apa selain dari mengalu-alukan kedatangan staff aku ngan family diorang ke dinner tu. yang PLKN ni lak majlis rasmi … bila nak salute "Yang Berbahagia"? bila nak salute "Yang Berusaha"?. ah! jap lagi je lah aku jawab fax tu. ish … nak pegi ke tak ni, nak pegi ke tak …

semalam balik je umah abah tunjukkan envelope cop Urusan Seri Paduka Baginda kat aku. katanya ada satu van PLKN antar lebihkurang 1 jam lepas. abah kata penghantar surat tu pesan satu je "Nak tak nak mintak Puan datang jugak sabtu ni!". Arggghhh … aku tak boleh nak lari. Ok laaaahhhh… aku gi lah.

pagi ni macam ribut aku surf internet gi laman sesawang Kementerian Pertahanan ngan Majlis Latihan Khidmat Negara. fuhhh … baik gak semua info up to date. so aku pun copy n paste mana-mana yang patut then aku start le merangka speech aku. ada le dekat 2 jam lebih aku ngadap komputer sampai naik rabun aku menyusun speech aku yang sebenarnya setiap barisnya adalah plagiarism semata-mata. aku siap sacrificed lunch …

alih-alih baru jap ni secretary aku hulur beberapa helai fax. nak pitam aku lepas baca tajuknya :-

"Untuk Perhatian Puan. Bersama-sama ini disertakan Teks Ucapan Majlis Perasmian Pembukaan PLKN Kump 1 Siri 5/2008 pada 19.1.2008 untuk tindakan puan selanjutnya. Sekian, terima kasih."

????…. aku tak tau nak nangis ke nak apa ...

Comments

Anonymous said…
Kak Violet,

hehehe, kartun tu, memang betul...kalo hanny kat c tu, taim tu pun memang ngalabah nak pikiO apa nak tulis, urusan rasmi plak tu! last2 dah dpt plak teks ucapan tu ... tunggu nak kena baca aje taim event nanti! walhal dah ler penat seharian dok karang ucapan! sabar aje la kak! Geram tapi last2 mesti tersenyum juga kan? :D
violet-purple said…
hi hanny!

memang dah boleh tersenyum ari ni sebab semua dah selesai nampaknya.
:-)

Popular Posts